Joakim Ollila sätter sig ner i stolen i kafferummet. Han häller upp en kaffekopp och säger:
- Bara för tio år sedan sa jag att jag aldrig kommer att bli köpman. Men vartefter har det vuxit fram mer och mer. Jag ser det som viktigt att vi har en affär i byn och det är en hjärtesak för mig och min sambo att våra kunder får lokal service, säger han.
Att vara köpman för en mataffär är dock ingen dans på rosor. Joakim Ollila berättar vidare:
- Då jag var yngre var det viktigt att tjäna pengar och jag kollade dagligen på siffror och statistik. Numera tänker jag att det räcker med så pass mycket så jag klarar mig. Pengar och siffror är dock viktigt fortfarande, för annars kan inte företaget leva vidare. Men lika viktigt är det att vi har en affär i byn och att våra anställda och kunder mår bra, säger han.
Han fortsätter:
- Vi har ju öppet 365 dagar i året, tretton timmar om dagen så man har ju fritiden räddad i alla fall. Men jag är ju uppvuxen i en företagarfamilj och vet hur det är att jobba, säger han.
För att företaget och affären ska må bra gjorde Joakim Ollila nyligen en stor satsning. De tidigare kylmaskinerna som förser kyl- och frysdiskarna med kyla var daterade till 1984. De var långt ifrån energieffektiva och gjorde att färskvarorna i affären mådde dåligt.
- Ibland kunde det vara så varmt i affären att grönsakerna och frukterna blev dåliga över en natt. Och det är förstås inte hållbart. Dessutom drog de gamla maskinerna mycket ström och vi stod i ett vägval, säger han.
Joakim Ollila tog då en diskussion med sin sambo Janica Koivunen. Ska vi bli köpmän eller inte.
- Det var för tre år sedan och vi beslöt då att ta över affären efter mamma och pappa. Då samtidigt beslöt vi att satsa på att förnya affären – och kylmaskinerna. Många kanske tänkte att vi är dumma som satsar 350.000 euro på en affär i Lappfjärd, men jag har åtminstone en stark framtidstro, säger Ollila.
K-Market Lappfjärd har således fått ett rejält ansiktslyft. Man har förnyat så gott som alla kyl- och frysmaskiner, man har installerat solpaneler, satsat på värmeåtervinning och förnyat belysningen.
- Det känns bra att allt är klart nu. Och förhoppningen är ju att vi ska spara pengar i och med den här satsningen. Enbart solpanelerna genererade 70.000 kilowattimmar ifjol, så det ser bra ut, säger han.
En annan sak som Ollila ser som positivt är att vi har fått in en hel del ukrainare de senaste året.
- Vi har fått många nya kunder i ukrainarna och så har vi också anställt en ukrainare som är väldigt duktig och som också kan fungera som tolk, säger Ollila.
För tillfället mår företaget bra och köpmännen andas framtidstro. Ett bevis på detta är att Joakim Ollila tillsammans med sambon nyligen köpt en tomt i Kristinestad.
- Vi har investerat så pass mycket i företaget att vi är fast här i minst 15-20 år. Jag är inte på väg någonstans härifrån utan vill vara med och bygga ett Kristinestad som ska må bra. Ett stort tack ska också riktas till våra kunder som använder våra tjänster och köper våra produkter. Utan kunder hade vi inte vågat satsa, säger Joakim Ollila.