SkoPihlaja – brett urval och långa traditioner
Tusentals olika artiklar gör skobutiken Sko Pihlaja unik och till ett företag dit folk kommer från hela Finland.
Här finns tusentals artiklar, skor,träningsskor, festskor, arbetsskor och stövlar. Bland mycket annat.
Sko Pihlaja på salutorget i Kristinestadär en unik affär med ett mycket brett sortiment. Hit kommer folk från alla delar av landet och man kan till och med säga att butiken är ett dragplåster för hela Kristinestad.
Då vi besöker Sko Pihlaja pågår full aktivitet. Vinterskorna ska bytas ut mot vår- och sommarskor vilket betyder rmycket jobb för företagarna och personalen.
- Vintern ska ut och sommaren ska in. Detär ett stort jobb som ska göras och det tar ett par veckor innan vi har allt klart, berättar Kai Pihlaja som är en av företagarna.
Hans kusin Peter är den andra.
- Att bli företagare har varit klart sedan vi båda var barn. Vi växte upp med föräldrar som sällan var hemma, utan mest på jobb och det är en livsstil som har fungerat bra för oss. Nu är det vi som har ansvaret, säger han.
Kai fortsätter:
- Det känns inte som ett jobb det här. Hela tiden finns det något att göra och tiden går snabbt. Det är roligt att komma hit varje dag.
Sko Pihlaja är ett företag med långa traditioner. 1946 grundade Kajs och Peters farfar, Urho företaget i centrala Kristinestad.
Sedan tog sönerna Mauri och Markku över rodret medan man 2009 gjorde ytterligare ett generationsskifte då Peter och Kai tog över.
I år är företaget 77 år.
- Jag tror nog att företaget kommer att fylla 100 år, minst, säger Peter Pihlaja.
1999 öppnade man stort vid övre salutorget där man än idag verkar på en ypperlig plats. Till sitt förfogande har man cirka 1000 kvadratmeter yta, varav en del förstås är lager.
- Störst lager har vi nu på våren och det ligger skolådor lite överallt. Sedan är målet att sälja mycket under sommaren så att vi augusti-september har ett litet lager. Sommarmånaderna är de viktigaste för oss, säger Kai Pihlaja.
Sko Pihlaja sysselsätter förutom de två företagarna även tre heltidsanställda och i sommar kommer också några sommarjobbare.
- Just nu har vi ett riktigt bra gäng, säger Kai Pihlaja.
Utöver att man säljer direkt från butiken har företaget också hängt på trenden med nätförsäljning.
- Det har fått en bra start och hela tiden matar vi in nya produkter. Nu har vi hela Finland som marknad, säger Kai Pihlaja.
I dagens läge gäller det för företagarna att nosa sig till trender och till det kunderna vill ha. Och det kan ibland vara en utmaning då man har flera tusen artiklar i urvalet.
För tillfället hoppas företagarna att Kristinestad ska få ett lyft.
- Vi behöver nya företag hit – och nya invånare. På så sätt kan staden utvecklas. Välkomna till oss för att köpa skor, hälsar de båda.