Sara brinner för sitt jobb – och har lanserat ett nytt brand

Det gäller att följa med trender och veta vad kunderna vill ha.

Sara Andtfolk, Ma Mane Place

Sara Andtfolk har varit företagare i sexton år. Hon följer med trender, utbildar sig och satsar enormt på marknadsföring. Så har hon också fullbokade kalendrar.

Det är ett varmt välkomnande då man stiger in i salongen invid torget. Belysningen är uttänkt, inredningen likaså. Och det kommer ljuv musik ur högtalarna och företagaren Sara Andtfolk bjuder på iskaffe. Det är så hon vill välkomna sina kunder.

– Kunderna är mina vänner och de ska alltid känna sig välkomna hit. Här får vi diskutera i fred och kunderna får dricka kaffe och ta det lugnt medan jag fixar håret, säger Andtfolk.
Den största delen av Andtfolks kunder är unga vuxna.

– Jag har en bred kundkrets och massor med trogna kunder som kommer om och om igen. Jag har egentligen kunder från hela Österbotten. Vissa av mina kunder kommer till exempel med mopedbil ända från Malax. Det är kanske ett bevis på att jag gör något rätt, säger Andtfolk.

Vi pratar alltså om egenföretagaren Sara Andtfolk från Kristinestad. Hon utbildade sig till frisör och blev företagare direkt då hon hade pappren i handen, år 2008. Numera driver hon salongen som går under namnet Mamane Place.

– Då man är frisör på en liten ort är det nästan ett måste att bli företagare. Jag började visserligen på hyrstol men ganska snabbt började jag söka egna lokaler. Här invid torget har jag nu varit i lite över två år – och här trivs jag jättebra med mina utrymmen, säger hon.
Att vara företagare har sina för- och nackdelar.

– Jag är en person som aldrig skulle vilja vara på en lönelista. Nu har jag friheten själv att bestämma. Jag kan jobba mer ibland, men ibland kan jag ta en extra ledig dag. Viktigast av allt är att jag brinner för mitt jobb och mitt yrke. Jag älskar att gå till jobbet varje dag, säger hon.
Samtidigt innebär företagandet mycket jobb och kvällarna kan ibland bli långa.

– Man måste jobba mycket för pengarna, helt klart. Det är ibland svårt att hitta balansen mellan jobb och fritid. Mycket av kvällarna går åt till pappersjobb – och till marknadsföring via sociala medier, säger hon.

Just sociala medier är något som Andtfolk satsar mycket på. Speciellt marknadsföring via Instagram är viktigt för henne – och hennes kunder.

– Jag får jättemycket kunder via mina sociala medier. Det gäller att satsa mycket på det och att det ska vara kvalitetsmaterial. Jag lägger mycket av min tid på den biten, säger hon.
Och kanske därför har hon också mycket kunder. Bokningskalendern just nu visar att nästa lediga tid är i februari.

Men samtidigt är hon också en väldigt skicklig – och trendmedveten – frisör.

– Det gäller att följa med trender och veta vad kunderna vill ha. Just nu har jag satsat väldigt mycket på skolning inom blondtekniker. Förra månaden var jag till exempel på tre skolningar. Jag fick titeln blondspecialist senas här i vår. Jag lägger mycket pengar på sådant, för jag vet att det är viktigt och att kunderna uppskattar det, säger hon.

Nu har hon också utbildat sig inom hårförlängningar. Och lanserat ett eget varumärke, KHAI.

– Jag mår jättebra med att vara ensam och att ta emot en kund åt gången. Det blir mer personligt på det viset, avslutar Sara Andtfolk.

– Jag importerar hårförlängningar och har designat en egen kollektion. Jag har dessutom en speciell teknik för att fästa dessa. För mig är det en jättestor satsning som jag är väldigt stolt över. Det är lite av en dröm, säger hon.

Men trots att kalendern är full trivs Sara Andtfolk ensam i sin studio.


Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.