Hållbarhet

I företagens hållbarhetsarbete kan såväl ekonomisk, social som ekologisk hållbarhet ingå. Hållbar verksamhet är lika viktigt för såväl stora företag som för mikro- och sme-företag. 

Genom att agera hållbart får företaget konkurrensfördelar samtidigt som företagets rykte förbättras och förtroendet bland kunder och arbetstagare växer. Det här betyder i praktiken att företagets verksamhet är ärlig och transparent, att företagaren tar hand om sina arbetstagare och omgivningen samt jobbar för en välmående arbetsgemenskap. Ett hållbart företag är en attraktiv arbetsgivare och samarbetspartner, vilket hjälper till att bygga en stark bas för hållbar affärsverksamhet.

Nedan har vi räknat upp några centrala delområden inom hållbarhetsarbete som du som företagare bör beakta.

Miljöansvar
  • Energiförbrukning: Minska energiförbrukningen och använd dig av förnybar energi alltid när det är möjligt.
  • Minska avfallsmängden: Återbruka, återvinn och förminska mängden avfall i produktionsprocessen och på kontoret.
  • Hållbara anskaffningar: Välj miljövänliga och hållbara råmaterial och leverantörer.
  • Minska utsläppen: Var med och minimera koldixodiutsläppen och andra utsläpp som är farliga för miljön.
Socialt ansvar
  • Arbetsvillkor och arbetstagarens förmåner: Erbjud säkra och hälsosamma arbetsvillkor samt rättvisa löner och respektera arbetstagarnas rättigheter.
  • Diversitet och jämlikhet: Främja jämlikhet och diversitet på arbetsplatsen. Se till att alla har likadana möjligheter.
  • Stöd samhället: Var med och stöd den lokala gemenskapen till exempel i samarbete med föreningar och lokala skolor.
  • Utbildning och utveckling: Uppmuntra dina arbetstagares karriärutveckling genom att erbjuda utbildnings- och utvecklingsmöjligheter.
Ekonomiskt ansvar
  • Transparens och ärlighet: Verka transparent och ärligt i affärsverksamhetens alla delområden inklusive i bokföringen och rapporteringen.
  • Hållbar praxis för affärsverksamheten: Försäkra dig om att affärsverksamhetens praxis är långsiktig och hållbar.
  • Kundrelationer: Bygg upp och upprätthåll trygga och ärliga kundrelationer, lyssna på kundernas feedback och agera realistiskt utgående från den.
Hållbart ledarskap
  • Ledarskap och administration: Fungerande administration och ledarskap har en nyckelroll i hållbarhetsarbetet. Ledarna bör fungera som exempel och binda sig till att främja hållbarhet inom företaget.
  • Riskhantering: Beräkna och kontrollera affärsverksamhetens risker som kan påverka företagets hållbarhet.
  • Kommunikation och rapportering: kommunicera tydligt och öppet för intressegrupper och allmänheten om företagets hållbarhetsåtgärder.

För att förbättra hållbarheten inom företaget krävs målmedvetet och långsiktigt arbete men det för också med sig många positiva effekter.

Hållbar turism

Visit Kristinestad är en destination för hållbar turism.

Visit Kristinestad har i februari 2021 gått med i Visit Finlands program för hållbar turism. I september 2022 fick vi Visit Finlands STF-certifiering.

Det gjorde oss till den andra STF-certifierade destinationen i Finland. Vi arbetar ständigt hårt för att få så många turistföretag som möjligt att gå med i programmet och bli STF-certifierade. Visit Finlands sjustegsprogram gör det möjligt för turistentreprenörer att utveckla verksamheter som är högkvalitativa, hållbara, säkra, rättvisa, skyddar mänskliga rättigheter, främjar jämställdhet och bevarar naturen och det lokala kulturarvet.

Det här är vad vi på Visit Kristinestad redan gör, men genom det här programmet kommer arbetet att erkännas via en officiell internationell märkning.

Vi är stolta över att kunna meddela att fem turistföretag i vår region redan har tilldelats Visit Finland STF-märket. Vi lyfter fram dessa företag som ansvarsfulla alternativ för turister i vår region. De är Krepelin, Eleonora Bed & Breakfast, Kilen, Restaurang Jungman och Café Tinka.

Visit Kristinestad och hållbar turism

På Visit Kristinestad gör vi allt vi kan för att göra vår destination ännu mer hållbar. Vår viktigaste uppgift är extern kommunikation, så att våra samarbetspartners samt invånare och kunder i vår region vet att hållbarhet är viktigt för oss. Vi anordnar regelbundet kurser och utbildningsprogram med hållbarhetsteman.

Hållbart Österbotten-projektet har pågått i över två år och under denna tid har hållbar turism blivit en del av vårt dagliga liv. Varje dag efterfrågar kunderna ansvarsfulla produkter inom privat-, mötes- och evenemangsturism. Från och med hösten 2022 har vi bett våra partners att dela sina egna hållbarhetsmål och miljöcertifieringar med oss. Detta kommer bland annat att ge oss information som hjälper oss att styra våra kunder till ansvarsfulla aktörer.

Vi vägleds av 3 principer:

  1. Vi tar hänsyn till hållbarhet i vår egen upphandling och stöder turistföretag i vår region som strävar efter hållbarhet i sin verksamhet.
  2. Vi kommunicerar våra egna och våra partners hållbarhetsinsatser och resultat.
  3. Vi påverkar främjandet av hållbarhet genom vårt eget nätverk på lokal, nationell och internationell nivå.

Videor om hållbarhet:

Hållbarhetsberättelser:

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.