Kristine­stad och Syd­öster­bottens syssels­ättnings­område deltog i Europas största utlands­mässa

Mässresan var mycket lyckad och gav värdefulla kontakter och nya perspektiv på hur vi kan lyfta fram Sydösterbotten och Kristinestad för internationella inflyttare.

Richard Lähteenmäki, Business Kristinestad

Emigration Expo i Houten, Nederländerna, är Europas största evenemang med fokus på utlandsflytt och internationella jobbmöjligheter. Mässan hölls i år den 29–30 mars och samlade cirka 12 500 arbetssökande, företagare och personer som överväger att flytta utomlands.

Sydösterbottens sysselsättningsområde deltog i evenemanget som en del av Finlands representation. Området omfattar kommunerna Isojoki, Karijoki, Kauhajoki, Kristinestad, Kurikka och Teuva. Tjänsterna inom sysselsättning sköts av Sydösterbottens utbildnings- och sysselsättningssamkommun Vuoksi.

Kristinestad och Sydösterbottens sysselsättningsområde representerades på mässan av projektchef Richard Lähteenmäki, som beskriver erfarenheterna som mycket positiva:

– Förra helgen deltog jag i Emigration Expo i Houten i Nederländerna och representerade Suupohjan sysselsättningsområde och Kristinestad, berättar Lähteenmäki. – Målet var att lyfta fram regionens arbets- och boendemöjligheter samt skapa kontakter med potentiella inflyttare och samarbetspartners.

Under båda dagarna hölls en allmän presentation där Lähteenmäki medverkade och presenterade Sydösterbottens och Kristinestads styrkor. Presentationerna lyfte särskilt fram regionens livsmedels- och jordbruksindustri, metallindustri samt investeringar i grön energi. Livskvalitet, ren natur och trygg gemenskap väckte också intresse.

Lähteenmäki återvände hem med många nya kontakter:

– Särskilt ett tjugotal längre samtal med potentiella inflyttare gav värdefull information om vad de söker i en ny hemort. Många var intresserade av sysselsättningsläget, bostadsmarknaden och livskvaliteten i Sydösterbotten.

Deltagandet vid Finlands avdelning erbjöd också goda möjligheter till nätverkande med andra internationella aktörer. Synligheten i rätt målgrupp ökade regionens profil och stödde kommunikationen av Sydösterbottens attraktionskraft.

Lähteenmäki sammanfattar:

– Sammantaget var mässresan mycket lyckad och gav värdefulla kontakter och nya perspektiv på hur vi kan lyfta fram Sydösterbotten och Kristinestad för internationella inflyttare.

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.