Sara suhtautuu työhönsä intohimoisesti – ja on lanseerannut uuden tuotemerkin

On tärkeää seurata trendejä ja tietää, mitä asiakkaat haluavat.
Sara Andtfolk, Ma Mane Place
Sara Andtfolk on toiminut yrittäjänä 16 vuotta. Hän seuraa trendejä, kouluttaa itseään ja panostaa paljon markkinointiin. Niin hänellä on myös täysi kalenteri.
Torin laidalla sijaitsevaan salonkiin astuessa odottaa lämmin vastaanotto. Valaistus on harkittu, samoin sisustus. Kaiuttimista kaikuu rauhallista musiikkia, ja yrittäjä Sara Andtfolk tarjoaa jääkahvia. Näin hän haluaa toivottaa asiakkaansa tervetulleeksi.
– Asiakkaat ovat ystäviäni, ja heidän pitäisi aina tuntea olevansa tervetulleita tänne. Täällä voimme jutella rauhassa, ja asiakkaat voivat juoda kahvia ja rentoutua samalla, kun hoidan heidän hiuksiaan, Andtfolk sanoo.
Suurin osa Andtfolkin asiakkaista on nuoria aikuisia.
– Minulla on laaja asiakaskunta ja paljon kanta-asiakkaita, jotka tulevat aina uudelleen. Minulla on itse asiassa asiakkaita ympäri Pohjanmaata. Jotkut asiakkaistani tulevat esimerkiksi Maalahdesta asti mopolla. Ehkä se on todiste siitä, että teen jotain oikein, Andtfolk sanoo.
Kyseessä on itsenäinen yrittäjä Sara Andtfolk Kristiinankaupungista. Hän kouluttautui kampaajaksi ja ryhtyi yrittäjäksi heti, kun hänellä oli paperit käsissään, vuonna 2008. Nyt hän pyörittää kampaamoa nimellä Mamane Place.
– Kun on kampaaja pienessä kaupungissa, yrittäjäksi ryhtyminen on lähes välttämätöntä. Aloitin vuokratuolissa, mutta aika nopeasti aloin etsiä omia tiloja. Olen ollut täällä torilla nyt reilut kaksi vuotta – ja pidän todella paljon tiloistani täällä, hän sanoo.
Yrittäjänä toimimisessa on hyvät ja huonot puolensa.
– Olen ihminen, joka ei koskaan haluaisi olla palkkalistoilla. Nyt minulla on vapaus päättää itse. Joskus voin tehdä enemmän töitä, mutta joskus voin pitää ylimääräisen vapaapäivän. Mikä tärkeintä, suhtaudun työhöni ja ammattiini intohimoisesti. Menen mielelläni töihin joka päivä, hän sanoo.
Samaan aikaan yrittäjyys on paljon työtä ja illat voivat joskus olla pitkiä.
– Rahan eteen on tehtävä kovasti töitä. Joskus on vaikea löytää tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä. Monet illat kuluvat paperitöihin – ja markkinointiin sosiaalisen median kautta, hän sanoo.
Sosiaaliseen mediaan Andtfolk panostaa paljon. Markkinointi Instagramin kautta on erityisen tärkeää hänelle – ja hänen asiakkailleen.
– Saan paljon asiakkaita sosiaalisen median kautta. On tärkeää panostaa siihen paljon ja että se on laadukasta materiaalia. Käytän siihen paljon aikaa, hän sanoo.
Ja ehkä juuri siksi hänellä on myös paljon asiakkaita. Varauskalenteri näyttää juuri nyt, että seuraava vapaa aika on helmikuussa.
Mutta samalla hän on myös erittäin taitava – ja trenditietoinen – kampaaja.
– On tärkeää seurata trendejä ja tietää, mitä asiakkaat haluavat. Juuri nyt olen panostanut paljon vaaleiden tekniikoiden koulutukseen. Esimerkiksi viime kuussa osallistuin kolmeen koulutukseen. Sain myöhemmin tänä keväänä blondiasispesialistin tittelin. Käytän paljon rahaa tällaisiin asioihin, koska tiedän, että se on tärkeää ja että asiakkaat arvostavat sitä, hän sanoo.
Nyt hän on kouluttautunut myös hiustenpidennyksiin. Ja lanseerannut oman tuotemerkkinsä KHAI.
– Tuon maahan hiustenpidennyksiä ja olen suunnitellut oman mallistoni. Minulla on myös erityinen tekniikka niiden kiinnittämiseen. Minulle se on iso satsaus, josta olen hyvin ylpeä. Se on vähän kuin unelma, hän sanoo.
Mutta vaikka hänen varauskirjansa on täynnä, Sara Andtfolk nauttii yksinolosta studiossaan.
– Minusta tuntuu hyvältä olla yksin ja tavata yksi asiakas kerrallaan. Se on henkilökohtaisempaa, Sara Andtfolk toteaa.