Mosspott service – mångsidigt och flexibelt

Tom Björses har varit företagare i över trettio år. Nu driver han tillsammans med lillebror
Markus mångsidiga Mosspott service.

Kom hit nu Janne så ska jag visa dig hur den här maskinen fungerar. Tom Björses kör fram
grävmaskinen och kniper av ett mindre träd vid Arvi Siili Ab:s mäktiga grustag i Lappfjärd.
Allt går som smort. Det här är bara en sak som mångsidiga familjeföretaget Mosspott service
gör.

-Siili är en bra kund åt oss. Men vi har även kunder som Metsä Group, skogsvårdsföreningen
och så jobbar vi även åt många jordbrukare och privatpersoner. Våra kunder kan egentligen
vara vilka som helst, säger Tom Björses.
Mosspott service grundades 2005 och är ett renodlat familjeföretag. Idag jobbar Tom Björses,
Markus Björses samt Toms söner Tobias och Max Björses i företaget.

-Vi fokuserar på maskinentreprenad. Vi utför grävningsarbeten, slyröjning, vägsladdning,
snöröjning, sandning och markberedning, bland annat. Vi har tre grävmaskiner i arbete samt
traktorer och andra maskiner. Alla i företaget har sina egna ansvarsområden, säger Tom
Björses.

Tom Björses har varit företagare sedan 1993. Och många kanske minns honom bäst från att
han drev bensinstationen Esso i Lappfjärd en längre tid.
Efter det grundade han Mosspott service och började utföra reparationer på bilar och större
fordon samt göra däckarbeten i sin egna hall, i Mosspott i Lappfjärd.

-Men verksamheten har mer och mer gått till entreprenad så nu räcker inte tiden till mer för
reparationer och däckarbeten, säger Björses.
Just tidsanvändning är något som företagare får kämpa med.

-Bäst med att vara företagare är att man själv får bestämma över sin tidsanvändning och styra
sin egen dag. Det är också samtidigt sämst, då dagarna kan bli långa och semestern kan bli
kort. Men det här är en livsstil – och jag trivs med det, säger Björses.
Samtidigt är det också ett litet företags styrka med personer som ställer upp – och inte tittar
på klockan.

-Vi försöker vara mångsidiga och flexibla. Kunderna är viktigast för oss, säger han.

Idag har företaget det rätt bra ställt – även om skogsbranschen, där företaget har många
kunder, går lite sämre.

-Det är klart att man alltid önskar att vi skulle ha fler kunder, men vi är nog ganska nöjda
som det är. Emellanåt kan vi också ha för mycket jobb, så man inte riktigt hinner med. Men
oavsett är det bara att ta kontakt om du behöver våra tjänster, säger Björses.
Tom Björses är positivt inställd inför framtiden.

-Vi har unga pojkar i företaget som är beredda att fortsätta i branschen så det är klart att vi
ser positivt på framtiden. Vi jobbar på och försöker betjäna våra kunder på bästa sätt, säger
han.

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.