Mosspott service – monipuolinen ja joustava
Tom Björses on toiminut yrittäjänä yli kolmekymmentä vuotta. Nyt hän pyörittää yhdessä
pikkuveljensä Markuksen kanssa monipuolista Mosspott service yritystä.
Tule tänne, Janne, niin näytän sinulle, miten tämä kone toimii. Tom Björses ajaa
kaivinkoneen paikalle ja katkaisee pienen puun Arvi Siili Ab:n valtavalla soramontulla
Lapväärtissä.
Kaikki sujuu kuin hienosti. Tämä on vain yksi monipuolisen perheyrityksen Mosspott
servicen monista osaamisalueesta.
– Siili on meille hyvä asiakas. Mutta meillä on myös asiakkaita kuten Metsä Group,
metsänhoitoyhdistys ja teemme töitä myös monille maanviljelijöille ja yksityishenkilöille.
Asiakkaamme voivat olla oikeastaan kuka tahansa, sanoo Tom Björses.
Mosspott Service perustettiin vuonna 2005 ja se on puhtaasti perheyritys. Nykyään
yrityksessä työskentelevät Tom Björses, Markus Björses sekä Tomin pojat Tobias ja Max
Björses.
-Keskitymme koneurakointiin. Teemme muun muassa kaivutöitä, raivausta, teiden lanausta,
lumityötä, hiekoitusta ja maanmuokkausta. Meillä on kolme kaivinkonetta sekä traktoreita ja
muita koneita. Kaikilla yrityksen työntekijöillä on omat vastuualueensa, sanoo Tom Björses.
Tom Björses on ollut yrittäjä vuodesta 1993. Monet ehkä muistavat hänet parhaiten siitä, että
hän pyöritti pitkään Esso-huoltoasemaa Lapväärtissä.
Sen jälkeen hän perusti Mosspott servicen ja alkoi tehdä korjauksia autoihin ja suurempiin
ajoneuvoihin sekä rengastöitä omassa hallissaan Mosspottissa, Lapväärtissä.
-Mutta toiminta on siirtynyt yhä enemmän urakointiin, joten nyt ei ole enää aikaa
korjauksille ja rengastöille, sanoo Björses.
Juuri ajankäyttö on jotain, minkä kanssa yrittäjät joutuvat kamppailemaan.
-Yrittäjänä olemisen parasta on, että voi itse päättää ajankäytöstään ja hallita omaa
päiväänsä. Se on myös samalla huonointa, koska päivät voivat olla pitkiä ja lomat lyhyitä.
Mutta tämä on elämäntapa – ja se sopii minulle, sanoo Björses.
Samalla se on myös pienen yrityksen vahvuus, kun ihmiset ovat valmiita auttamaan – eivätkä
katsele kelloa.
-Yritämme olla monipuolisia ja joustavia. Asiakkaat ovat meille tärkeimpiä, hän sanoo.
Nykyään yrityksellä menee melko hyvin – vaikka metsäalalla, jolla yrityksellä on paljon
asiakkaita, menee hieman huonommin.
-Tietenkin toivoisi aina, että meillä olisi enemmän asiakkaita, mutta olemme melko
tyytyväisiä nykytilanteeseen. Joskus meillä voi olla myös liikaa töitä, eikä kaikkeen ehdi.
Mutta siitä huolimatta, ota yhteyttä, jos tarvitset palveluitamme, sanoo Björses.
Tom Björses suhtautuu tulevaisuuteen myönteisesti.
-Yrityksessämme on nuoria poikia, jotka ovat valmiita jatkamaan alalla, joten suhtaudumme
tietysti tulevaisuuteen myönteisesti. Teemme töitä ja yritämme palvella asiakkaitamme
parhaalla mahdollisella tavalla, hän sanoo.