Stirpe – Laatu­tuotteita lähes 40 vuoden ajan


Toimitusjohtaja Peter Björses ja myyntipäällikkö Jessica Kiili esittelevät Stirpen liukuovia.

Vahvuutemme on, että myymme laadukkaita tuotteita, jotka kestävät pitkään.

Peter Björses, Stirpe

Lålbyssä on pitkäaikainen yritys, joka on toiminut sisustus- ja säilytystuotteiden parissa lähes neljänkymmenen vuoden ajan. Nyt he lanseeraavat myös täysin uuden tuotemerkin.

Lapväärtistä kotoisin oleva Stig Björses ryhtyi sisustus- ja säilytysalan yrittäjäksi jo vuonna 1986. Kolme vuotta myöhemmin yritys toimitti ensimmäisen kerran liukuovia. Nykyään liukuovien valmistajia on lukemattomia, mutta Lålbyssä toimiva yritys oli yksi aikansa pioneereista.

– Liukuovet olivat tuohon aikaan hyvin uusia, ja isäni oli luultavasti ensimmäisiä, jotka aloittivat liukuovien tekemisen täällä Suomessa. Perusajatus on yrityksessä edelleen tallella, ja liukuovet ovat edelleen suosituin tuote, kertoo poika Peter Björses, joka on nykyään yrityksen toimitusjohtaja.

Nimi Stirpe. Kyllä, se tulee isä Stigin, äiti Irman ja poika Peterin nimistä, ja kaksi ensimmäistä kirjainta on otettu kummankin nimestä.

Nykyään yrityksellä on hyvin laaja toiminta. Muun muassa suunnittelu, myynti ja markkinointi sijaitsevat Lålbyssä. Virossa on myös tytäryhtiö, jossa tuotteita valmistetaan. Lisäksi heillä on jälleenmyyjiä Suomessa, Virossa ja Ruotsissa. Tällä hetkellä yritys on itse asiassa markkinajohtaja Virossa.

Kaikkiaan Lålbyssä työskentelee kolmesta viiteen henkilöä, kun taas koko konsernin henkilöstömäärä on noin neljäkymmentä henkilöä.

– Rakennusala on Suomessa tällä hetkellä hieman epäsuotuisampi, ja sen huomaa myös meiltä. Siksi on hyvä, että meillä on markkinat sekä Ruotsissa että Virossa. Tällä hetkellä Ruotsi on meille tärkein markkina-alue, Björses sanoo.

Samaan aikaan sisustusala on nykyään hyvin kilpailtu. Stirpe joutuu kilpailemaan IKEAn kaltaisten suuryritysten kanssa.

– Emme voi lähteä kilpailemaan hinnalla. Vahvuutemme on, että myymme laadukkaita tuotteita, jotka kestävät pitkään. Meillä on myös hyvin pitkä kokemus alalta ja pidämme hyvää huolta asiakkaasta tilauksesta toimitukseen. Nämä ovat vahvuutemme, Björses sanoo.

Kasvaakseen edelleen ja vahvistaakseen asemaansa markkinoilla yritys on hiljattain kehittänyt täysin uuden tuotemerkin. Beyond Interior on tuotemerkin nimi, joka antaa yritykselle lisää jalansijaa.

– Ymmärsimme, että alallamme on paljon kilpailua, ja halusimme jollakin tavalla vahvistaa asemamme. Sitten kehitimme tämän tuotemerkin, jossa on kyse entistäkin räätälöidyimmistä ja laadukkaammista ratkaisuista. Kyse on eksklusiivisemmista säilytysratkaisuista, Björses sanoo.

Brändi lanseerattiin jokin aika sitten, ja sitä on jo esitelty messuilla.

– Kiinnostus on ollut suurta, ja olemme tietenkin iloisia siitä. Nyt valmistaudumme syksyn messuihin, jotka ovat todella tärkeitä, Björses sanoo.

Paikallistasolla suunnitelmissa on myös tilojen kunnostaminen Lålbyssä. Toimistolla on jo nyt tuotteiden esittelytila, mutta se on tarkoitus uudistaa, jotta asiakkaat voivat tutustua tuotteisiin myös paikan päällä.

– Olemme luottavaisia tulevaisuuden suhteen ja työstämme strategiaamme. Kyllä me uskomme vahvasti omaan tekemiseen, Peter Björses sanoo.