Vastuullisuus­kertomukset: K-Supermarket Selleri

K-ryhmän vastuullisuusstrategia asettaa selkeät tavoitteet K-Supermarket Sellerille

Ruokahävikin vähentäminen, energiansäästö ja henkilöstön hyvinvointi ovat vain muutamia asioita, joihin K-Supermarket Selleri keskittyy kestävän kehityksen osalta.

Vain yksi yritys maailmassa – Suomen Kesko – on vuodesta 2005 lähtien ollut vuosittain mukana Corporate Knightsin julkaisemalla maailman 100 vastuullisimman yrityksen listalla. K-ryhmän uusi vastuullisuusstrategia vuosille 2022–2024 asettaa tiukat suuntaviivat elintarvikekauppiaille, ja strategian painopistealueet ovat ilmasto ja luonto, arvoketju, ihmiset ja hyvä hallinto.

– Keskolla on hyvin tiukat suuntaviivat meille ruokakauppiaille. Koska konsernilla on hyvä kestävän kehityksen strategia, on erittäin helppoa nojata arvoihin ja toimia ilmastovaikutusten vähentämiseksi, kauppiaat Viktor ja Tove Metsäranta sanovat.

Viktor ja Tove Metsäranta ovat toimineet kauppiaina K-Supermarket Sellerissä kaksi kuukautta. Siinä ajassa he ovat jo alkaneet laajentaa valikoimaa entistä enemmän paikallisilla tuotteilla.

– Pyrimme tekemään mahdollisimman paljon yhteistyötä alueen tuottajien kanssa, jotta saamme paikallisia tuotteita kaupan hyllyille, Viktor Metsäranta kertoo.

Yrittäjät pyrkivät torjumaan ruokahävikkiä alentamalla sellaisten tuotteiden hintaa, joiden viimeinen käyttöpäivä on umpeutunut. Tuotteet, jotka voidaan käyttää vielä viimeisen käyttöpäivän jälkeen, lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.

– Monet niistä tuotteista, joita emme voi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, annamme paikallisille yrityksille eläinten ruoaksi, kauppiaat kertovat.

Suuren liikerakennuksen pyörittäminen vaatii paljon energiaa, ja tulevina vuosina tehdään suuria investointeja energiaratkaisuihin.

– Valaistus on viime vuoden aikana vaihdettu loisteputkista LED-lamppuihin, mikä on tuonut merkittäviä säästöjä. Muutaman vuoden sisällä kaikki kylmälaitteet vaihdetaan energiatehokkaampiin, Metsäranta sanoo.

Ihmiset ovat K-ryhmän kestävän kehityksen strategian keskiössä, ja kauppiaat pitävät työntekijöiden hyvinvointia yhtenä menestyvän yrityksen tärkeimmistä tekijöistä.

– Pyrimme edistämään työntekijöidemme terveyttä ja huomioimaan heistä jokaisen arjessa. Parhaiten voimme tehdä tämän olemalla itse paikalla ja auttamalla päivittäisissä tehtävissä. Pyrimme suunnittelemaan työvuorot ja lomat työntekijöille sopiviksi, ja annamme työntekijöillemme pidempiä taukoja, jotta he jaksavat paremmin työpäivän aikana. Haluamme, että kaikilla työntekijöillämme on hyvä olo ja että he tuntevat tekevänsä jotain tärkeää, Tove ja Viktor sanovat.